Mexico-iiii-coooo - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Lianne Kaandorp - WaarBenJij.nu Mexico-iiii-coooo - Reisverslag uit Playa del Carmen, Mexico van Lianne Kaandorp - WaarBenJij.nu

Mexico-iiii-coooo

Blijf op de hoogte en volg Lianne

21 December 2014 | Mexico, Playa del Carmen

Buenos días,

Een tweede verhaal vanaf Mexicaanse bodem maar dit keer ook over m'n Mexicaanse ervaringen. De vlucht van Havana naar Mexico verloopt soepeltjes en rond een uurtje of 8 's avonds arriveer ik in het hotel waar de nieuwe tour begint. De groepsmeeting is al geweest maar er ligt een briefje met de routebeschrijving naar het restaurant waar ze zijn om te eten. Het is weer een leuke groep met een stel uit Londen, een Amerikaans meisje en 5 meiden uit Australië waarvan twee zussen en twee vriendinnen. We hebben nog een dag in Mexico city en de guide (Melanie) is zo aardig om ons mee te nemen op een city tour. We zien de eerste ruïnes, bezoeken het blauwe huis van Frida en Diego Kahlo en het antropologie museum en hangen een beetje op het centrale plein, de zocálo.

Op dag 3 vertrekken we richting Puebla met een tussenstop bij de archeologische aztec site van Teotihuacan. Prachtig gerestaureerde tempels waarvan we de temple del sol (zon) en de temple del Luna (maan) beklimmen. In de namiddag arriveren we in Puebla waar we een kleine oriëntatie wandeling maken om vervolgens zelf wat rond te dwalen in de stad. Die avond bezoeken we een Lucra Libre show, een soort theatraal worstelen. Gespierde mannen, verkleed als verschillende types die elkaar naar de grond maaien. Best grappig om naar te kijken maar vanwege het vecht achtige karakter, niet echt iets voor mij.

De volgende stop is Oaxaca, een kleurrijke stad omgeven door bergen met veel laagbouw vanwege de vele aardbevingen. Een prettige stad om een beetje rond te dwalen en foto's te schieten. Oaxaca is ook bekend om zijn patrifing waterfalls, een waterval met niet genoeg water om het water naar beneden te zien vallen. In plaats daarvan droogt het water, dat vol met mineralen zit, op tegen de rotswand. Een super mooi gezicht! We bezoeken de waterval en op onze weg stoppen we ook bij de dikste boom ter wereld met een omtrek van 58 meter. Daarna vervolgen we onze weg naar mitlá, een kleine archeologische site die niet gerestaureerd is maar in uitstekende staat verkeerd. Na wat foto's geschoten te hebben, op naar de watervallen. Lichtblauw turkoois water in de vorm van een infinity pool, gelegen te midden van bergen. Een prachtig plaatje! Na een kleine hike en een verfrissende duik, gaan we weer richting Oaxaca. Op de terugweg stoppen we bij een textiel fabriek waar nog met de hand geweven wordt. Om de wol te kleuren, gebruiken ze alleen natuurlijke producten. Zo gebruiken ze een insect dat op de cactusplant leeft voor de kleur rood, mos voor groen een soort steengeruis voor blauw. De laatste stop is de mescal fabriek. Mescal is een alcoholische drank, gemaakt van de agave plant net zoals tequila. We proeven verschillende soorten waarvan de meeste niet te zuipen zijn. Gelukkig spoelen we ze weg met de creamy mescals in de smaken, mokka, chocolade, kokosnoot en koffie :-). De dag erna hebben we de tijd aan onszelf om de stad te verkennen en rond te dwalen op de vele markten.

Door middel van een nachtbus arriveren we de volgende ochtend in San Cristobal. We komen rond 8uur aan in het hotel en omdat iedereen wel in is voor een activiteit, besluiten we een boottocht door de Sumireon Canyon te maken. Een relaxt begin van de dag na een gebroken nacht. Het is een mooi tochtje en we spotten zelfs krokodillen, super gaaf! Daarna is het powernap time. 'S avonds gaan we naar een restaurant met privé 'bioscopen'. Kleine zalen die je kunt huren om met een groepje een film te kijken. Ik hoor jullie denken... Dus nee geen porno maar een cultureel hoogstandje: de film over Frida Kahlo en Diego's leven. Erg interessant. In de straten is het een feest van jewelste met vuurwerk, parades en drinkende mensen verkleed als grote poppen. Dit alles ter ere van Saint Guadeloupe, een belangrijk katholiek figuur in Mexico die op 12 december een Mexico city op een berg verscheen om de boodschap door te geven dat op die plek een kerk gebouwd moest worden. Dit is gebeurd en er staat een enorme basilica naast waar plek is voor 20000 man. 12 december werd om deze reden een heilige dag. Mensen vanuit heel Latijns Amerika komen op deze dag naar deze plek als een soort pelgrimstocht.

In Mexico leven nog 62 etnische groepen met allemaal hun eigen religie en regels. Sommige hebben zelfs een geheel eigen rechtssysteem. We bezoeken Chamula en Zinacantan, beide gelegen in de bergen rondom San Cristobal. Heel bijzonder hoe deze mensen leven. De Chamula hebben een geloof dat een mix is tussen christendom en het geloof van de Maya. De kerk is niet langer onderdeel van het Vaticaan omdat ze niet geloven in Jehova getuigen. Ze eren de goden door het branden van verschillende kleuren kaarsen en het offeren van kippen en frisdranken. Ook hebben ze geen kerkbanken, iedereen zit op de grond die bedekt is met dennennaalden. San Juan is hun belangrijkste figuur in plaats van Jezus. Er leven 122 spiritueel leiders in het dorp, die elk een god eren. Dit gebeurt drie keer per dag (4u, 11u en 16u) door middel van een ceremonie. Ze streven dit geloof na maar proberen anderen niet te overtuigen van hun geloof, wat dat betreft heel vredig. De gevangenis van het dorp is gelegen aan de achterkant van het stadhuis. Hier vind je kleine hokjes met tralies ervoor zodat iedereen de crimineel kan zien (het stadhuis staat uiteraard midden op het centrale plein). Als je een moord pleegt of een vrouw verkracht, betekent dit vaak de doodstraf. Je wordt ten overstaan van het hele dorp vastgebonden, overgoten met benzine en in brand gestoken. Mensen denken dus wel twee keer na voordat ze zich vergrijpen aan een dergelijke misdaad... Na dit culturele uitstapje, keren we terug naar San Cristobal. 'S middags dwaal ik een beetje door de stad en 's avonds ga ik met een paar naar het theater om een show te bekijken over het leven van koning Pakal, een van de belangrijkste figuren van het Maya tijdperk. Erg interessant en indrukwekkend vanwege de mooie kostuums. Na de show eten we met de groep om daarna nog even de latin dance club in te duiken. Ik moet m'n salsa skills immers op peil houden ;-).

De volgende dag staat in het teken van een lange busrit naar Palenque. We kunnen ervoor kiezen om met een private minibus te reizen en dan onderweg twee watervallen te bezoeken. Dit klinkt ons als muziek in de oren en dus kiezen we voor deze optie in plaats van de public bus. De eerste waterval is Aqua Azul. De naam zegt het al, helder blauw water met verschillende area's waar je kunt zwemmen. Een welkome break van twee uur. Daarna vervolgen we onze weg richting de jungle van Palenque waar we nog een andere waterval bezoeken waar je achterlangs kunt lopen, de grot in. Rond een uur of half 6 komen we aan bij onze jungle lodges. Een super relaxte plek met een gezellige bar, een restaurant en vanuit onze lodges kijken we zelfs uit over het zwembad, heerlijk! Palenque staat bekent om zijn Maya ruïnes dus deze bezoeken we de volgende dag. De groep gaat eerst op jungle toer maar die sla ik even over omdat ik denk dat Costa Rica en Panama op dat gebied meer te bieden hebben. Tja er moet toch ook een beetje aan het budget gedacht worden :). Ik ontmoet de groep en de guide bij de ingang van de ruïnes waar we een interessante rondleiding krijgen. Het blijft toch ongelofelijk dat ze dit in de jaren 300-900 gebouwd hebben. Er is zo goed over nagedacht hoe te bouwen zodat het niet zou instorten. Er was zelfs een tempel met een gangenstelsel en verschillende kamers. Veel van de tempels zijn nog niet gerestaureerd en liggen nog steeds verscholen in de jungle, bedekt met begroeiing. Je zou ze niet als zodanig herkennen als de guide je er niet op wijst. Na de rondleiding vertoef ik een middagje bij het zwembad om in de namiddag hard te lopen. 3 andere meiden waren hier ook wel voor in dus met een gezellig clubje rennen we richting de stad. De locals geven ons een steuntje in de rug met gejuich en duimen in de lucht. Om 6 uur begint de Maya purifying sessie 'temescal' waar ik en 5 andere ons voor hebben ingeschreven. Een soort stoombad volgens onze guide... Nou het was meer dan dat. Een klein rond stenen hutje, met in het midden stenen, opgewarmd in een vuur buiten de hut. We nemen plaats rond de stenen en dan kan het meest beginnen: drums, zang en water dat veranderd in stoom zodra het de hete stenen raakt. Best leuk allemaal totdat de kaars die de hut verlicht naar buiten wordt verplaatst en ze de deur potdicht trekken. Je zag letterlijk geen hand voor ogen! Nou ben ik niet heel claustrofobisch aangelegd maar dit vond ik toch niet zo'n succes. Niemand trouwens, we zochten allemaal naar elkaar hand om ons ervan te vergewissen dat de anderen daar waren, haha. Ze doen dit om kwade geesten te verdrijven en 1 te worden met de aarde. Na de eerste sessie openen ze de deur een beetje en mag de kaars weer naar binnen. De tweede sessie was iets minder eng omdat ik toen wist wat er ging gebeuren. Ik probeerde zelfs een beetje op te gaan in het hele meditatie gebeuren maar ik denk dat ik daarvoor toch teveel nuchterheid van moeders heb geërfd. Na het stoombad worden we verwend met vers fruit, een jus en een koude douche. Al met al wel weer een ervaring rijker!

Na Palenque, vervolgen we onze weg naar mérida, wederom een koloniale stad met veel 'canotes' (sinkholes, kan de Nederlandse benaming zo even niet bedenken) in de omgeving. Onze guide heeft het leuke idee om met het openbaar vervoer richting de 3 canotes te gaan en daar te picknicken. Na een goed uur met de bus te hebben gereden, stappen we over op een soort tuktuk om het laatste stukje met paard en wagen over een soort rails vervoerd te worden. Eenmaal aangekomen bij de canotes, kijken we onze ogen uit... Super helder water, omgeven door druipsteen, heel gaaf! Via een kleine opening bij een boom dalen we de eerste canote in. Het is heel nauw en vochtig van binnen met niet al te veel zuurstof maar het is het meer dan waard. Ik had nog nooit zoiets gezien. De andere 2 canotes laten iets meer licht binnen waardoor de kleuren nog beter tot hun recht komen. Bij de derde canote is het tijd voor onze picknick: tomaten, advocado, kaas, kipfilet, tortilla's, koriander, limoen, paprika, mango en papaya. Dit alles hebben we 's ochtends voor we weggingen gescoord op de markt. Een heerlijk gezonde verse lunch!

Op de voorlaatste dag van deze tour, bezoeken we de Chitzen Itza op onze weg naar Plaza del Carmen. Een van de grootste en daarmee ook de meest bekende en meest toeristische Maya ruïnes. Gaaf om te zien natuurlijk maar persoonlijk vond in de ervaring in Palenque beter omdat het wat intiemer aan deed. Hier is alles gereguleerd en overal staan standjes met souvenirs. Ook is het een crime om een foto zonder andere toeristen erop te schieten. Niet bepaald een unieke ervaring dus.

Playa is een heerlijk laidback stadje aan het strand. Er is wel een gedeelte met hotels etc maar daar kom ik gewoon lekker niet. Helaas regent het hier nu al twee dagen dus ik heb nog niet kunnen genieten van het prachtige witte zandstrand maar daar komt morgen hopelijk verandering in! Ook hier heb ik nog even cultureel gedaan en de ruïnes van Tulum bezocht. Het was een kleine site maar wel super mooi gelegen aan het hagelwitte strand en de azuurblauwe zee. Omdat het regende was het niet een heel groot succes maar toch. Op de weg naar de ruïnes hebben we nog een stop gemaakt bij de grand canote, heel gaaf met meerde grotten, schildpadden, vleermuizen en super helder water. We huren een snorkel om de rots formaties ook onder water te kunnen bekijken. Er zijn zelfs plekken waar je onder de rotsformaties door kan duiken naar een andere grot maar ze adviseerde om dat alleen met een duik outfit te doen.

Vandaag heb ik de groep gedag gezegd en ook gelijk m'n nieuwe groep ontmoet. Afscheid nemen is echt niet mijn ding.... Wederom weer ontzettend gelachen de afgelopen weken en er weer een paar vrienden bij gekregen. Vooral met de Australische zussen heb ik echt in m'n broek gepist van het lachen. Gisteravond hadden we onze laatste groepsdiner en daarna lekker gerockt op de dansvloer. Ik dook om 08.30 m'n bed in en ik moest dit alles bekopen met een vreselijke kater maar het was het waard. Sorry mam, ik snap het ook niet. Ze moeten moeten m'n water hebben gemixt met wodka!

Goed, wederom weer een lang verhaal maar tot dusver m'n Mexico avonturen. Op naar Belize en Guatemala! Kerst vier ik trouwens in Caye Caulker, Google maar ;-)

Ik kijk uit naar jullie reacties, super leuk om te horen dat jullie me volgen. Geniet van jullie (hopelijk) witte kerstdagen met veel eten en drinken. Feliz navidad y Feliz año nuevo!

Hasta 2015! Besosss

• 21 December 2014 - 09:26

Hanneke Hengsdijk:

lieve Lianne, wat een geweldige reizen maak je toch. En het is heerlijk om er op deze manier een beetje van mee te genieten, bedankt daarvoor. Hopelijk nog veel meer fantastische ervaringen, fijne feestdagen daar en een alvast een heel gelukkig , gezond en vakantie vol 2015. Dikke kus van de Hengsdijken

• 21 December 2014 - 11:04

Moessie:

Hallo meissie, wat een fantastisch reisverslag heb je weer geschreven!.Ik heb het geloof ik al vaker gezegd maar daar kun je ook altijd nog je beroep van maken!!! Een witte kerst zit er voor ons niet echt in het is en blijft hier herfstachtig. ik ga zo gelijk even googelen op dat "Caye Caulker" om te zien waar jij de kerst gaat doorbrengen, ik denk zo maar dat dat er heeeeeel anders uit ziet als bij ons! Dikke kus weer en ik kijjk al weer uit naar je volgende veerhaal.

• 21 December 2014 - 11:27

Moessie:

P.S. Vergat ik nog te zeggen; geweldige foto"s ook weer! En ik heb ook de krokodil gezien! Dus ik geloof je (deed ik toch al hoor) !!! En dat Caye Caulker, tja wat moet ik er van zeggen: super,geweldig, fantastisch en dan nog heb ik niet echt duidelijk gemaakt hoe het er uit ziet, dus ik zeg alleen maar: GENIETEN GENIETEN en GENIETEN. Jij hebt in ieder geval wel een witte kerst met al die witte zandstranden!!!! Fijne Kerst XXX

• 21 December 2014 - 11:53

Paps:

als je het zat bent om die mooie verhalen allemaal te moeten typen kom dan maar naar huis dan maak ik die reis wel af.xx

• 21 December 2014 - 13:18

Zus:

Wat een avonturen weer! Fantastisch!!
    Trouwens altijd al geweten dat 12 december een heilige dag is ;-) Gelukkig bestaan er mensen die dat lekker met mij mee vieren, hihihi!
    Jij hebt waarschijnlijk een wittere kerst dan wij, ze voorspellen veel regen.... Maar dat is dan mooi een goed excuus om binnen te blijven en veel te eten!
    Ben benieuwd hoe kerst gevierd wordt in Caye Caulker, als het al gevierd wordt? Geniet er in ieder geval van, maar dat lijkt me geen probleem......

Dikke X zus

• 21 December 2014 - 20:05

Roosje:

Lieve li onwijs fijn om te horen dat je t zo naar je zin hebt! Je schrijft ook echt op zon manier dat ik het allemaal voor me zie! Leuk!! Alvast heel veel plezier met de kerst ik ben benieuwd!! Miss you!
    Liefs

• 22 December 2014 - 08:30

Broer:

Grappig dat 12 december hier een dag van nationale rouw is, terwijl het daar juist groot feest is! Je schrijft lekker kleine, ik was heel even in Mexico! Have fun!! Xx