Me gusto Bolivia... - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Lianne Kaandorp - WaarBenJij.nu Me gusto Bolivia... - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Lianne Kaandorp - WaarBenJij.nu

Me gusto Bolivia...

Blijf op de hoogte en volg Lianne

14 Januari 2014 | Bolivia, La Paz

Hola amigos!

Ahorra voy a ir al Peru porque mucho tiempo por escribir un mesaje para ellos! Primero, quiero decir muchos gracias para mi vicino Fred por la amable mesaje en español. Me gusto! Muchos gracias también para mi amigos quien leyeron mi mesajes y escribieron un mesaje para mi.

Nu maar over op het Nederlands voordat jullie afhaken ;-). Hopelijk hebben jullie al jullie vingers nog en zijn jullie 2014, net als ik, goed gestart! Afgelopen twee weken heb ik doorgebracht in Bolivia, wat een prachtig land! Wanneer je Spaans spreekt, zijn de mensen erg aardig en geïnteresseerd. Ook staat Bolivia bekend om zijn kleurrijke kleding en accessoires, dus het was erg moeilijk om de hand op de knip te houden. M'n backpack begint zo langzamerhand steeds zwaarder te worden... Maar goed laat ik bij het begin beginnen. Vanuit Chili passeren we de grens met Bolivia waar de 4x4 al op ons staan te wachten. We gaan namelijk voor drie dagen de woestijn in om de enorme zoutvlaktes te bewonderen. Echt een super ervaring! Het weer zit gelukkig mee dus we kunnen mooie plaatjes schieten van de groene, blauwe en zelfs rode meren. Onze gids Daniël is niet echt een prater maar door hem allerlei snoep te voeren, komt hij toch een beetje los. De eerste dag stoppen we onder andere bij een hotspring van zo'n 38 à 40 graden dus heerlijk even gratis gebadderd bij moeder natuur. Ook zien we de geisers en kunnen we genieten van de heerlijke zwavellucht ;-). Als we na 10 uur racen is een heus hotel aankomen gelegen aan een helderblauw meer midden in de woestijn, is iedereen aangenaam verrast! We dachten namelijk dat we gingen kamperen! De volgende dag rijden we verder naar de zoutvlaktes en stoppen we bij een eiland temidden van de vlaktes, vroeger hielden de inca's hier hun tussenstop op hun weg naar Chili en offerden ze jonge maagden (ja ik moest nog uitkijken... ;-)) om te wensen voor een goede afloop. Die avond worden we weer aangenaam verrast door onze slaapplek: een zouthotel aan de voet van de vulkaan. Dag drie is het picture time en spenderen we 1,5 in het midden van de zoutvlaktes om leuke plaatsjes te schieten, zie de foto's voor het resultaat! Hierna vervolgen we onze weg naar Uyuni waar we 1 nachtje slapen voordat we naar potosi vertrekken.

Potosi is bekend om zijn zilvermijnen en was in de koloniale tijd de grootste stad ter wereld. Ik heb een excursie naar de mijnen gemaakt en dat was op zijn zachtst gezegd enorm indrukwekkend. Bolivia, en daarmee ook potosi, is nog steeds behoorlijk arm. Een van de weinige manieren om goed geld te verdienen is werken in de mijn. Jongetjes van 14 jaar oud rennen met kruiwagens vol mineralen door de nauwe, stoffige en warme gangen van de mijnen, vreselijk om te zien. Je zou zeggen dat je dit als toerist misschien niet moet bezoeken maar de mijnwerkers waarderen het als je dit als toerist zijnde onder ogen durft te komen. Ook nemen de toeristen kadootjes mee naar binnen zoals coca bladeren, drinken, koekjes en dynamiet. Ja je leest het goed: dynamiet! Geloof het of niet maar je kunt het op iedere hoek van de straat kopen... Al met al een heftige ervaring die mijn ogen behoorlijk deed openen. Het is toch een behoorlijk voorrecht om in Nederland geboren te zijn.

Na potosi vervolgen we onze reis naar Sucre, de hoofdstad van Bolivia. Een super mooie stad met alleen maar laagbouw, wit geschilderde huizen en gebouwen en kerken uit de koloniale tijd. De markt is enorm en heerlijk om overheen te struinen. Ik heb werkelijk waar van alles gezien maar het meest schokkend was toch wel de vlees afdeling. Hele koeien snuiten, staarten, darmen, ogen en hersens liggen tentoongesteld in de kraam, zonder koeling, wachtend op een kannibaal die ze zal verorberen... De diarree kwam spontaan opzetten ;-). De tweede dag in Sucre ben ik met een paar de bergen ingetrokken voor een hike naar de Inca schilderingen en een deel van de Inca trail. Een lekker sportief dagje!

Een nachtbus brengt ons van Sucre naar La Paz, een rit van zo'n 12 uur. Het is de verjaardag van onze gids dus we regelen een leuk kadootje, versiersels en taart! De volgende dag gaan de meeste voor de dead road, een weg die van de top van de berg (5000mtr hoogte) naar het dal (1200mtr hoogte) leid en die je per mountainbike aflegt. Heftig maar super spannend. Helaas voel ik me niet zo lekker dus ik besluit het een dagje rustig aan te doen. Op aanraden van broerlief doe ik een gratis wandeltour door de stad met twee locals. Super leuk en interessant. La Paz is namelijk een van de meest chaotische steden die ik ooit heb gezien met zijn smalle kronkelende straatjes en ruim 10 miljoen inwoners (de hoofdstad Sucre heeft er 200.000). 'S avonds meet ik onze nieuwe Peruaanse gids die ons zijn land zal laten zien. Inmiddels ben ik de grens van Bolivia naar Peru overgestoken en kan wederom het volgende avontuur gaan beginnen. Over een kleine week begin ik aan de Inca trail dus wish me luck!!!

Nogmaals super bedankt dat jullie me allemaal volgen en leuke berichtjes achterlaten, dat doet me goed :-)

Besos y hasta luego!

XXX

  • 15 Januari 2014 - 04:23

    Linds En Broer:

    Zusje! Wat een leuk verhaal, zou zo weer teruggaan! Mooie foto's ook. Gaaf om die mijnen in te gaan, zo'n ervaring vergeet je de rest van je leven niet meer. Geniet van Peru, maar dat is makkelikk :)

    Dikke kusjes van ons

  • 15 Januari 2014 - 06:53

    Jessica:

    Wauw lilly je verhalen zijn flink jaloersmakend! Klinkt echt super wat je allemaal doet en meemaakt :). Geniet er nog maar lekker van en succes!! xxxx

  • 15 Januari 2014 - 10:41

    Jet:

    Leuk om te lezen Lian! Wat een trip maak je zeg! Super leuk!
    Heel veel plezier met al je mooie avonturen!
    Liefs Jet

  • 15 Januari 2014 - 11:40

    Yvette Kaandorp:

    Mooi verhaal weer Lianne. ik heb er weer van genoten. Veel plezier de komende tijd en blijf maar lekker genieten. Pas goed op je zelf en tot het volgende verslag!!!!!!!!


    XXXXXX Yvette

  • 15 Januari 2014 - 11:46

    Liesbeth:

    Hoi Lianne,
    wat een prachtig verhaal en wat maak je veel mee zeg!Op naar het volgende avontuur, en genieten maar weer XXXXXXXXXXXXXXXX Liesbeth

  • 15 Januari 2014 - 14:22

    Mama Ada:

    Hallo wereldreizigster, hier het grijze, natte en dus deprimerende Nederland!. Gelukkig is dat gevoel gelijk weg als ik weer zo`n gezellig verhaal van jou lees, met al je belevenissen en avonturen. het is me ook gelukt het kaartje wat je hebt gestuurd te ontcijferen, dus dat maakt het helemaal leuk!!! Nou meissie veel geluk dus maar met de Inca Trail en tot de volgende keer!

    Besos de Padre y Madre.

  • 15 Januari 2014 - 14:33

    Marije:

    Klinkt weer goed lian! Blijf lekker genieten! X

  • 15 Januari 2014 - 17:49

    Maaike Toet:

    Hee lieverd, wat heb je weer een super leuk verhaaltje geschreven! En wat een mooie foto's!! Heeeeel veeel plezier en doe voorzichtig! XXXXXXXXX

  • 15 Januari 2014 - 20:17

    Hanneke Hengsdijk:

    Wat heerlijk dat je zoveel mooie dingen meemaakt. Voor ons is het gaaf om je verslag te lezen en een klein beetje mee te genieten. Veel plezier en goede reis, dikke kus van de Hengsdijken. X

  • 15 Januari 2014 - 20:32

    Edith:

    Hi Lianne, ik ben je blog ook op het spoor gekomen, en vind het heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt! Supermooie foto's ook! Maakt mijn pauzes bij Riksja een stuk leuker, heb ik wat te lezen en kijken ;-) Disfrute muchooo!
    Groetjes, Edith

  • 20 Januari 2014 - 18:39

    Roos:

    Heel gaaf li!! leuk, zat net te eten toen ik las over dat vlees heeeeerlijk haha. Ben benieuwd hoe de inca trail was!!
    BESOS guapa!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Actief sinds 31 Aug. 2010
Verslag gelezen: 882
Totaal aantal bezoekers 19245

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 03 Februari 2015

Midden Amerika Avontuur

23 November 2013 - 23 Februari 2014

Rondreis Zuid Amerika

03 September 2010 - 28 Januari 2011

Stage lopen op Bonaire

Landen bezocht: