Feliz año mi amigos! - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Lianne Kaandorp - WaarBenJij.nu Feliz año mi amigos! - Reisverslag uit San Pedro de Atacama, Chili van Lianne Kaandorp - WaarBenJij.nu

Feliz año mi amigos!

Blijf op de hoogte en volg Lianne

31 December 2013 | Chili, San Pedro de Atacama

Buenos tardes mi amigos!

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie wat van mij hebben gehoord dus hoogste tijd voor een update. 9 dec ben ik vanuit Buenos Aires vertrokken naar Patagonië. Om 05.45 vertrok ik met de groep die bestond uit een Canadese, een Belgische, een Indiase Engelsman en een Australiër, naar het vliegveld. Eenmaal geland in Calafate keken we gelijk onze ogen uit, van een ruimte! De eerste twee dagen hebben we doorgebracht in El Chanten, een schattig klein dorpje temidden van de bergen en met uitzicht op de beroemde Fitz Roy. Het waait standaard 120km per uur in Patagonië dus het was wel even wennen van 30 graden in BA naar 10 graden in Patagonië maar het zonnetje scheen dus we hadden niks te klagen. Op de tweede dag stond de trekking naar Fitz Roy op het programma. We vertrokken om 8 uur en ons doel was Laguna de los tres, het helderblauwe meer vlak voor de Fitz Roy. Een fantastische tocht! We hebben een grote specht aan het werk gezien, een fox, lama's en uiteraard super mooie uitzichten over de bergen, de meren, gletsjers en rivieren. Het water uit de bergen is zo puur dat je het gewoon kunt drinken dus ik heb m'n flesje regelmatig bijgevuld! Het eerste gedeelte was vrij vlak maar vooral het laatste stuk was behoorlijk steil, 1,1 km omhoog, een echte kuitenbijter zou m'n vader zeggen. Toen we om zes uur in het hostel aankwamen, was iedereen gesloopt maar het was het waard.

De volgende dag werd ik toch wel wakker met wat spierpijn in m'n bovenbeentjes en m'n bescheiden kontje dus lekker rustig aan gedaan en een wandeling naar de waterval gemaakt. Om 4 uur vertrokken we naar El Calafate, waar we rond 8 uur aankwamen. Zo'n busreis maakt je natuurlijk hongerig dus er moest gegeten worden. Ik koos voor de lokale specialiteit, een pompoen gevuld met een stew van beef, super lekker! De dag erna gingen we, naar voor mij toch wel een van de hoogte punten, de Perito Moreno Gletsjer. Ondanks dat het flink regende en waaide waardoor het enorm koud was, kreeg ik toch een warm gevoel van binnen. Wat een enorme ijsmassa... 60 meter hoog en 1km breed. En als er dan een schots afbreekt, letterlijk adembenemend. Wat een geluid! Als je er dan nog even aan denkt dat het ijs 600 jaar gelden in de vorm van sneeuw zijn start op de berg maakte... Nou het is eigenlijk niet te beschrijven maar ik heb een poging gedaan ;-).

Vervolgens ging de reis per public bus verder naar Puerto Natales, van waar we de driedaagse trekking door het Torres' del Paine national park gingen maken. Ik vond het best spannend want het leek een zware tocht te worden maar het is me alles meegevallen. Wederom genoten van prachtige uitzichten (zie foto's) en we hadden enorm geluk want de gids die mee was vertelde dat dit zijn eerste dag mooi weer was! Hij had de bergen dit jaar nog geen een keer gezien omdat ze constant verstopt lagen in een dik pak wolken. We hebben deze dagen gekampeerd in het park. De eerste nacht hadden we een privé plek met de luxe van een warme douche en een eigen kokkin! Een super lieve vrouw die een heerlijk (welverdiende ;-)) vier gangen maaltijd voor ons heeft gekookt. Ook de tweede dag hadden we weer enorm geluk want geloof het of niet maar zodra we onze tent instapten om te gaan slapen, ging het regenen tot om en nabij 6 uur! Of te wel, toen ons wekkertje ging om 7 uur scheen de zon weer, dus bij deze wil ik dat engeltje op m'n schouder even bedanken. Die had mij trouwens de eerste dag ook al gered want het waaide soms zo hard dat ik me niet meer staande kon houden. Ja je raad het al, de wind was te sterk en pakte me zo op om me 100 meter verder weer neer te smijten. Ik had geluk dat er wat bosjes stonden waardoor ik nu alleen wat schaafwonden en blauwe plekken had maar iedereen was wel enorm geschrokken. De tweede nacht sliepen we op een campsite dus dat was een gezellige bedoening. De laatste dag vertrokken we vroeg want we moesten op tijd de boot terug hebben. Het eerste stuk liepen we door het bos dat in 2009 is afgebrand. Maar liefst 15 vierkante km is in rook opgegaan. Echt bizar, je loopt nog steeds tussen de dode zwartgeblakerde bomen en het zal ook nog wel een heel tijdje duren voordat het weer groen ziet!

Voor het laatste gedeelte van de reis daalden we af naar de zuidelijkste stad van de wereld Ushuaia. Omdat het een te grote afstand is om in een keer af te leggen, maakten we een tussen stop in Punto Arenas. Hier hebben we een pinguïn kolonie bezocht, heel leuk om die beesten eens in hun eigen leefomgeving te zien in plaats van in de dierentuin. De volgende dag was het nog zo'n 10 uur naar Ushuaia. Vanuit deze stad vertrekken ook de expedities naar Antarctica en toen we aankwamen lag er een Nederlands schip in de haven die de volgende dag naar Antarctica vertrok. Wij hebben een navigatie tour gemaakt door het Beagle kanaal, wederom super mooi! Ja ik weet het, ik val in herhaling... :-) maar om zeeleeuwen, allerlei vogelsoorten, vliegen vissen etc in hun eigen leefomgeving te zien met de bergen om de achtergrond... Wauw. Ook het nachtleven in Ushuaia was zeer geslaagd dus de volgende dag was Ushuaia behoorlijk wat katers rijker! Raj (de Indiase Engelsman) en ik hadden die avond ontzettend leuk zitten kletsen met een Argentijn (in het Spaans!) en hij nodigde ons uit om pizza te komen eten en daarna de berg daar de beklimmen. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen dus heerlijk genoten van home made Argentijnse pizza, mate en een fantastisch uitzicht (zijn huis stond hoog op de berg). In maart komt hij voor 6 maanden voor zijn werk naar NL dus ik heb hem uiteraard hutspot en boerenkool beloofd ;-).

Na twee weken was het tijd om afscheid te nemen van Patagonië en de groep. Ik heb geweldig genoten en vooral met Raj zal ik nog wel contact blijven houden, wat een mooie gozer was dat. Eenmaal weer terug in Buenos Aires was het wel weer even wennen aan de warmte, in Patagonië loeit overal de kachel maar aangezien het in BA inmiddels 35-40 graden is, loeit daar overal de airco! Kerstavond heb ik nog doorgebracht in BA, heel bijzonder hoe ze het hier vieren. Vanaf een uur of 5 zijn de straten uitgestorven en is iedereen bij familie. Sommige sluiten hele straten af om daar de bbq-en en samen te zijn. Om twaalf uur steekt iedereen vuurwerk af en wensen ze elkaar een Feliz navidad! Ik heb kerstavond in de stad doorgebracht met een paar uit het hostel. We konden gelukkig een restaurant vinden dat wel geopend was en we hebben de beste steak ever gegeten! De porties zijn hier ongeveer 4 x zo groot als in NL en bestaan alleen uit vlees, wil je er wat bij hebben van salade of aardappel dan moet je dat apart bestellen. Wat mij betreft mag die steak wel wat kleiner maar ach je moet de cultuur respecteren dus we doen gewoon lekker mee. De aanvliegende kilootjes werken we er in NL wel weer af! Ze ontbijten trouwens ook alleen maar met zoet, kilo's dulce de leche, een soort karamel, en mierzoete cakejes en croissants. Tweede kerstdag ben ik naar Iguazu vertrokken, 1 van de 7 wereldwonderen en niet voor niets. Wat een massa aan water stort daar naar beneden. Sorry maar wederom enorm indrukwekkend!!! Aangezien het rond de 35 graden was, kon ik wel wat verkoeling gebruiken en besloot ik de boot die onder de watervallen doorvaart te nemen. Dat was echt gaaf! Helemaal zeiknat maar echt een super ervaring. Ik had mijzelf een fijn hotel met zwembad gegund dus eind van de middag lekker gerelaxt aan het zwembad met een kerstcocktail. Omdat in Puerto Iguazu wel alles gesloten was vanwege kerst heb ik lekker een hapje gegeten in het hotel. De volgende dag nogmaals naar Iguazu geweest en gerelaxt aan het zwembad. Patagonië was best heftig met al het reizen dus zo kon ik heerlijk even bijtanken! In Puerto Iguazu heb je ook het drielanden punt met Paraguay, Brazilië en Argentinië. De laatste dag daar nog even wat foto's geschoten en nu op naar het volgende avontuur van BA naar Lima. Hasta la proxima!

Muchos besos y un Feliz nuevo año!!! No bebe muchos alcohol ;-) disfruta y ten cuidado.

  • 01 Januari 2014 - 01:58

    Marjolein:

    Gaaf weer om te lezen + prachtige foto's Lian!!
    Blijf lekker genieten daar en alle goeds voor 2014!!
    Je hebt al beetje getraind voor Machu Pichu trail begrijp ik....!?
    Komt straks nl goed van pas ;-)
    xxx

  • 01 Januari 2014 - 07:53

    Broer En Linds:

    hallo schatje! zo leuk om te lezen! geniet er van en zeg even tegen onze argentijnse vriend dat ie nl niet in komt als ie geen steak voor ons mee neemt! gelukkig nieuw jaar!

  • 01 Januari 2014 - 13:36

    Zus:

    Hi zus,

    Wat een fantastisch verhaal! Blijf vooral heerlijk genieten!

    Dikke X

  • 04 Januari 2014 - 17:52

    Robert:

    hoi lianne, natuurlijk nog all the best voor 2014!! uit de reisverslagen te lezen heb je het best naar je zin, en dat is je natuurlijk van harte gegund, ook lees ik veel over dat heerlijke eten daar dus als je nog lekkere recepten hebt denk aan mij.
    nog heel veel plezier groetjes robert

  • 09 Januari 2014 - 08:30

    Petra:

    Hoi lianne echt gaaf weer om te lezen en wat een mooie foto s. Natuurlijk ook voor jou een gezond liefdevol 2014 . Blijf genieten. Groetjes Petra

  • 09 Januari 2014 - 19:33

    Karin En Cees Willemen:

    Jeetje meid, wat een verhaal. Geweldig ook hoor om jou zo te volgen. Geweldige foto's ook. Genieten maar hoor.....
    Ik hoop dat jij al je spullen nog hebt, wees er zuinig op. Hi hi. Bij je broer en mijn kind loopt het iets anders maar alles verder ok. Ben wel blij dat jullie over een kleine 2 maanden weer op schiphol staan hoor. Al jullie verhalen aanhoren. Geweldig. Nou meid, we denken aan je. Een tot snel. Kusjes.xxxx

  • 14 Januari 2014 - 00:51

    Mama Ada:

    hallo meissie. beetje laat maar toch ook je verhaal weer gevonden, geweldig weer om al die belevenissen nog weer even te lezen. Je bent toch maar een bofkont dat je dit allemaal mee kunt maken!! Geniet met volle teugen, dan doen wij dat met je mee, veel liefs uit Voorhout.
    paps en mams, dikke kussen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lianne

Actief sinds 31 Aug. 2010
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 19241

Voorgaande reizen:

20 November 2014 - 03 Februari 2015

Midden Amerika Avontuur

23 November 2013 - 23 Februari 2014

Rondreis Zuid Amerika

03 September 2010 - 28 Januari 2011

Stage lopen op Bonaire

Landen bezocht: